Sundhed

4 gode tips til at falde i søvn

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Rigtig mange mennesker har svært ved at falde i søvn. Det er utrolig frustrerende at ligge der i sengen velvidende at man burde sove, imens tiden går og du kan se, at muligheden for søvn bliver mindre og mindre.

Sover man dårligt så fungerer man dårligt. Søvn er utrolig vigtigt for vores velbefindende, både fysisk og mentalt. Søvnmangel kan derfor påvirke vores arbejde, selvbillede, helbred og vores forhold til andre mennesker. Derfor kan det godt betale sig at blive klogere på, hvordan man kommer til at sove godt. Læs med her og få 4 gode tips til at falde i søvn.

 

God søvn starter i dagstimerne

At kunne sove godt handler ikke bare om hvad man gør, når man lægger sig til at sove om aftenen. Muligheden for at en god søvn starter nemlig allerede når du står op om morgenen.

Første råd er derfor, at du i løbet af dagen skal sørge for at få bevæget dig. Dette inkluderer både motion og normal aktivitet så som de anbefalede 10000 skridt om dagen. At få rørt sig nok i løbet af dagen gør, at man ikke er fuld af energi, når man lægger sig til at sove.

Har du brug for flere gode tips til at falde i søvn, så kan du finde dem på https://godefifs.dk/.

Råd nummer to går ud på, at du i løbet af dagen også skal huske at drikke nok vand. Får man ikke nok vand, bliver man dehydreret og er man dehydreret, så får man hovedpine og sover dårligt. Det kan føre til en rigtig dårlig spiral, så sørg for at få drukket nok vand.

Hvad skal man spise?

Hvad og hvordan du spiser, påvirker også hvordan du sover. Derfor handler det tredje gode tip til at falde i søvn om kosten. Spiser man for meget eller for lidt vil det påvirke din søvn. Er din kost utrolig sukkerholdig, vil dit energiniveau også have store udsving, hvilket kan påvirke din evne til at falde i søvn.

Du skal også passe på med at spise lige inden du skal sove. Efter et måltid skal din krop fordøje og det kan derfor være svært at falde i søvn. Undgå så vidt muligt at spise en time eller to inden sengetid, medmindre du er meget sulten.

Administrer skærmtiden

Én af de ting, der kan påvirke søvnen aller mest, er den tid vi bruge foran en skærm. Det er lige meget om det er en telefonskræm, iPadskærm, computerskærm eller en fjernsynsskærm. Det blå lys fra skærmen påvirker din hjerne og giver den energi, i stedet for at geare ned og blive klar til at sove.

Det sidste råd lyder derfor på, at du skal begrænse din skærmtid så vidt muligt. Hvis du ikke kan begrænse den, så skal du i det mindste sørge for ikke at kigge på en skræm cirka en time tinden du lægger dig til at sove. I løbet af dagen kan et par blue light briller også være behjælpelige.

Write A Comment